Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

23/06/2009

Рішення виконавчого комітету від 23.06.2009 № 206 «Про хід виконання антикризових заходів щодо виходу із фінансово-економічної ситуації»

З метою мінімізації впливу кризових явищ на фінансово-економічний стан м.Запоріжжя в 2008 році рішенням виконавчого комітету № 492 від 27.11.2008 затверджено антикризові заходи щодо виходу з фінансово-економічної ситуації, які передбачають конкретні завдання та шляхи їх вирішення як на державному, так і на місцевому рівні.
Основну увагу антикризових заходів спрямовано на вирішення першочергових проблем промислових підприємств, оптимізацію витрат бюджетних коштів міста, збільшення надходжень до міського бюджету, раціональне використання об'єктів комунальної власності, стабілізацію на ринку праці, інвентаризацію міських заходів і програм, на сприяння розвитку підприємництва, підтримку реального сектору економіки.
З метою виконання поставлених завдань щомісяця проводиться моніторинг виконання антикризових заходів. Рішенням сесії міської ради від 19.11.2008 №5 створено контрольну комісію з питань подолання наслідків соціально-економічної кризи, зусилля якої спрямовано на мінімізацію кризових явищ. Постійно проводяться засідання комісії, на яких розглядаються нагальні питання економічного стану промислових підприємств та соціального сектору.
За підсумками роботи 5 місяців 2009 року у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року спостерігається зниження темпів зростання промислового виробництва.
У цілому, по Запорізькій області, за січень-травень 2009 року у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року обсяги промислової продукції зменшилися на 39,0% (темп зниження – 61,0%). Проте, у порівнянні з початком року падіння знизилось на 2,8% (у січні 2009 року становив – 58,2%). У травні у порівнянні з квітнем зниження уповільнилось на 5,8%.
За січень-травень 2009 року обсяги промислової продукції зменшилися у порівнянні з січнем-травнем 2008 року у металургії на 40,1%, машинобудуванні на 57,5%, а у харчовій промисловості спостерігалось збільшення на 5,2%.
Середньомісячна заробітна плата штатного працівника у м.Запоріжжі за січень-квітень 2009 року знизилась у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 0,9% та склала 1834,58 грн. Р івень середньомісячної заробітної плати перевищує державні соціальні стандарти: у 2,9 рази – рівень мінімальної заробітної плати (625 грн.) та у 2,7 рази прожитковий мінімум для працездатної особи (669 грн.).
У промисловості за січень-квітень 2009 року середньомісячна заробітна плата становила 2139,92 грн., у т.ч. за галузями: у металургії - 2442,12 грн.; машинобудуванні – 1956,14 грн.; харчовій промисловості - 2447,75 грн.
Заборгованість із виплати заробітної плати за 4 місяці 2009 року у порівнянні з початком року на економічно активних підприємствах збільшилась на 7,2 млн.грн. та становила 28,9 млн.грн. Заборгованість мають 82 підприємства. На підприємствах приватної форми власності заборгованість становить 14,5 млн.грн., державної власності - 14,46 млн.грн. Найбільшими боржниками є: ДП «Радіоприлад» - 9,6 млн.грн., ВАТ «АТП 12327» - 1,18 млн.грн., ТОВ «Константа» - 1,27 млн.грн., ВАТ «Запорізький сталепрокатний завод» - 1,0 млн.грн., ВАТ «Запорізький завод «Перетворювач» - 2,8 млн.грн., Казенне підприємство «ЗТМК» - 4,1 млн.грн., ТОВ «Склопласт» - 359,8 тис.грн., ВАТ «Промінвестекскавація» - 209,5 тис.грн., ДП «Аеропорт Запоріжжя вантажний» - 347,0 тис.грн.
Впродовж січня-травня поточного року проведено 95 засідань міської та районних комісій з питань забезпечення повноти та своєчасності сплати податків, зборів і погашення заборгованості по виплаті заробітної плати та інших соціальних виплат. По 372 суб'єктам господарювання заслухані звіти керівників, в тому числі з питань погашення заборгованості по виплаті заробітної плати – 252 керівника підприємств, для 35 підприємств визначені строки погашення заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат на суму 14 435,8 тис.грн. Відповідно до укладених графіків станом на 01.06.2006 погашення боргу по виплаті заробітної плати становить 47,1% від сукупного обсягу зобов'язань. Внаслідок роботи комісії 87 підприємствами погашено заборгованість із заробітної плати на загальну суму 8 380,6 тис.грн.
Кількість працівників економічно активних підприємств, яким вчасно не виплачено заробітну плату, на 1 травня 2009 року становила 12,4 тис. осіб або 6,0% від загальної кількості штатних працівників, зайнятих в економіці. Кожному із зазначених працівників не виплачено в середньому 2008,8 грн., що на 9% більше середнього розміру заробітної плати за 4 місяці 2009 року.
У січні-травні 2009 року у центрах зайнятості міста зареєстровано 8561 громадянин, що в 3 рази більше, ніж за аналогічний період 2008 року. Однак, щоденна реєстрація незайнятого населення у травні, у порівнянні з січнем, скоротилася у середньому на 53 чол. та становила 65 чол. на день.
Офіційно зареєстрований рівень безробіття по місту на 01.06.2009 становив 2,05%, що на 1,52% більше, ніж за аналогічний період 2008 року.
За січень-травень поточного року працевлаштовано 1915 чол., що у 3,4 рази менше, ніж за аналогічний період минулого року. Рівень працевлаштування склав 11,6%.
Станом на 01.06.2009 служба зайнятості пропонує незайнятим громадянам 765 вільних робочих місць, що майже у 6 разів менше, ніж за аналогічний період минулого року та на 19% менше, ніж на початок року. Навантаження на одне вільне робоче місце складає 14 осіб.
На виплату допомоги по безробіттю за 5 місяців поточного року спрямовано 20,9 млн.грн. (середній розмір допомоги по безробіттю у травні склав 814 грн.).
На підприємствах міста за січень-травень поточного року створено 3,8 тис. нових робочих місць, що в 1,6 рази менше, ніж за аналогічний період 2008 року.
За січень–травень 2009 року фактичне вивільнення працівників за скороченням штатів склало 3,3 тис.осіб (у т.ч. на економіко визначальних підприємствах – 1,5 тис.осіб).
Незважаючи на кризу, виконавчим комітетом міської ради за 5 місяців поточного року забезпечено виконання плану по доходах загального фонду бюджету міста на 106,0%. Без урахування міжбюджетних трансфертів до бюджету надійшло податків, зборів та платежів на 445,8 млн.грн. До спеціального фонду надійшло 52,3 млн.грн., що становить 29,7% від річного плану.
Задля економії бюджетних коштів виконавчий комітет міської ради кардинально скоротив свої витрати. Скорочено видатки на всі прийняті проекти, які не є критичними і не працюють на подолання кризи.
Проведено інвентаризацію заходів і програм, які здійснюються за рахунок бюджетних коштів. Кількість місцевих бюджетних програм зменшилась з 134 в 2008 році (плановий обсяг виділених асигнувань - 1642,1 млн.грн.) до 96 в 2009 році (плановий обсяг виділених асигнувань - 1215,6 млн.грн.), в тому числі 78 програм фінансується за рахунок коштів загального фонду бюджету, з яких 68 бюджетних програм пов'язані з утриманням бюджетних установ та по соціальному захисту населення. Плановий обсяг виділених асигнувань скорочено на 426,5 тис.грн. За січень-травень поточного року на фінансування місцевих програм виділено 438,8 млн.грн.
У бюджеті міста на 2009 рік скорочено видатки на утримання органів місце-вого самоврядування у порівнянні з планом 2008 року на 11,3 млн.грн. (на 13%), у тому числі:
- витрати на утримання або оренду службового автотранспорту в органах місцевого самоврядування скорочено у порівнянні з минулим роком на 400 тис.грн. або на 26% (крім того, планується скоротити видатки ще на 10%),
- на зв'язок - 100,0 тис.грн. (на 10%);
- витрати на відрядження на 40 тис.грн. (22%);
- витрати на поточне утримання органів місцевого самоврядування (придбання матеріалів і оплата послуг) скорочено майже вдвічі.
На підприємствах міста, бюджетних установах та організаціях впроваджено жорсткий контроль за економією паливно-енергетичних ресурсів, скорочено адміністративні витрати, обмежено не першочергові видатки. За січень-травень поточного року внаслідок вжитих заходів зекономлено 1,5 млн.грн.
На 2009 рік витрати на утримання або оренду службового автотранспорту в органах місцевого самоврядування скорочено у порівнянні з минулим роком на 400 тис.грн. або на 26% (крім того, планується скоротити видатки ще на 10%), на зв'язок - 100,0 тис.грн. (на 10%), витрати на відрядження на 40 тис.грн. (22%). Витрати на поточне утримання органів місцевого самоврядування (придбання матеріалів і оплата послуг) скорочено майже вдвічі.
В результаті спільних зусиль податкових та фінансових органів сума подат-кового боргу до бюджету міста за травень 2009 року зменшилась на 546,9 тис.грн. та становить 7,65 млн.грн. Зменшилась недоїмка по податку на прибуток підприємств комунальної власності на 88,0%, по платі за землю - на 22,6%.
За січень-травень поточного року на фінансування навчальних закладів спрямовано 195,5 млн.грн. (96,3% від плану), установ охорони здоров'я – 136,0 млн.грн. (98,0% від плану).
Станом на 01.06.2009 бюджетні установи міста вчасно розрахувалися за використані енергоносії та комунальні послуги (на оплату за енергоносії спрямовано 63,0 млн.грн.).
З метою стабілізації соціально-економічного стану в м.Запоріжжі виконавчим комітетом міської ради направлено листа Прем'єр-міністру України Тимошенко Ю.В. з пропозицією провести виїзну нараду КМУ в нашому місті, однак наразі це питання не вирішено.
Депутати Запорізької міської ради звернулися до Президента України, до Верховної Ради України та до Кабінету Міністрів України про фінансово-економічну ситуацію, що склалася у м.Запоріжжя.
З метою виконання антикризових заходів виконавчим комітетом міської ради підготовлено звернення до центральних органів влади з питань вирішення нагальних проблем промислових підприємств міста.
Так, частково вирішено питання встановлення пільгового тарифу на електроенергію для металургійних підприємств. Встановлено диференційований тариф на електроенергію для підприємства КП «Титано-магнієвий комбінат», але для ВАТ «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» Мінпаливенерго України не погодило «Порядок розрахунку роздрібних цін на електроенергію, використану підприємствами з виробництва первинного алюмінію виключно для технологічних потреб».
З метою не допущення зупинки підприємств оліє-жирової галузі підго-товлено звернення до Президента та Прем'єр-міністра України не скасовувати експортне мито на насіння соняшника. Починаючи з 01.01.2009 діє ставка вивізного (експортного) мита на насіння олійних культур у розмірі 13%.
З метою збереження і розвитку значимих для міста та держави підприємств направлено листа до Кабінету Міністрів України щодо відшкодування з бюджету податку на додану вартість (за результатами зустрічних перевірок, заявлених до відшкодування сум ПДВ, буде прийнято рішення щодо їх повернення).
Підготовлено листи керівнику Державної адміністрації залізничного транспорту України «Укрзалізниці» щодо погашення заборгованості за виконані роботи перед ВАТ «Запорізький електровозоремонтний завод» (наразі заборгованість, яка виникла на 01.01.2009, погашено).
Виконавчим комітетом міської ради підготовлено звернення до керівників промислових підприємств міста щодо надання інформації про економічний стан на підприємствах та збереження основного кадрового потенціалу і рівня заробітної плати. Щомісяця проводиться моніторинг ситуації на промислових підприємствах.
З метою недопущення зростання податкового тиску на підприємців, які торгують на ринках, управлінням розвитку підприємництва, торгівлі та послуг міської ради надіслано звернення на ім'я Президента України, до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України про недопущення прийняття законопроекту «Про місцеві податки та збори» в частині збільшення ставок податків.
На теперішній час середній розмір ставок податків та зборів в м. Запоріжжі значно нижчий, ніж в інших великих промислових центрах України.
Розмір ринкового збору не збільшувався з 2006 року і складає для фізичних осіб від 0,85 до 2,55 грн. Розмір фіксованого податку залишався незмінним з 2006 року до квітня 2009 року, а його середній розмір складав 73,5 грн. (у Донецьку – 100 грн., Харкові та Херсоні – 90 грн.).
З метою підтримки вітчизняного товаровиробника внесено зміни до законодавства про державні закупівлі. Згідно з з аконом України № 694 «Про внесення змін до деяких законів України щодо мінімізації впливу фінансової кризи на розвиток вітчизняної промисловості» до 01.01.2011 закупівля товарів, робіт і послуг за державні кошти здійснюється у вітчизняних виробників (крім товарів, які не виробляються в Україні).
Комунальним підприємством «Управління капітального будівництва» підготовлено та надано до Запорізької облдержадміністрації реєстр об'єктів незавершеного житлового будівництва, які мають високий ступінь готовності та уточнений перелік об'єктів незавершеного житлового будівництва. До Державного реєстру незавершеного будівництва об'єктів житла включено 6 об'єктів м. Запоріжжя. Це будинки по вул. Бородинська - пров. Зірковий (ступінь будівельної готовності – 70%), вул. Новокузнецька, мкр№1 ж/м „Південний” (73%), вул. Автозаводська, 5, ( 90%), вул. Товариська, 70, (72%) вул. Лермонтова, 1, (80%), вул. Рельєфна, 8, (75%).
Вирішення цього питання буде вагомою підтримкою будівельних організацій міста та сприятиме зменшенню проблеми зайнятості.
Виконавчим комітетом міської ради підготовлено перелік об'єктів, що фінансуються у 2009 році за рахунок коштів Стабілізаційного фонду, передбачених для реалізації інвестиційних проектів соціально-економічного розвитку регіонів. До переліку включено два об'єкти: реконструкція магістральної мережі теплопостачання по вул.Новокузнецькій житлового масиву “Південний” (другий пусковий комплекс) та реконструкція будівлі поліклініки комунальної установи “Запорізька міська багатопрофільна клінічна лікарня № 9”. Загальна сума об'єктів - 9,19 млн.грн. але, нажаль, кошти із Стабілізаційного фонду не виділено.
Частково враховано пропозицію виконавчого комітету міської ради щодо перегляду механізму розподілу збору за забруднення навколишнього природного середовища, а саме Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» передбачено 20% надходжень до міського екофонду та 100% грошових стягнень. Від збору за забруднення станом на 01.06.2009 до міського екофонду надійшло 3,4 млн.грн. та 188,8 тис.грн. штрафів.
На постійному контролі знаходиться питання цільового використання коштів міського екофонду (станом на 01.06.2009 профінансовано виконання природоохоронних заходів на загальну суму – 116,1 тис.грн.).
Фінансовим управлінням міської ради підготовлено звернення до Голови Верховної Ради України, голови комітету Верховної Ради України з питань бюджету, а також депутатів Верховної Ради України з питання забезпеченості видатків на виконання делегованих державних повноважень на 2009 рік. Крім того, депутатами міської ради прийнято звернення до Президента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України щодо перегляду Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік». Проблемні питання бюджету 2009 року порушено перед головним фінансовим управлінням обласної державної адміністрації. Потреба в коштах на забезпечення виконання делегованих державних повноважень складає 70,0 млн.грн.
Управлінням розвитку підприємництва, торгівлі та послуг підготовлено пропозиції щодо внесення змін до рішень міської ради від 23.12.2005 № 5 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках» та від 27.12.2006 № 17 «Про ринковий збір», які винесено на розгляд чергової сесії. Сума ринкового збору за 5 місяців 2009 року склала 4,2 млн.грн.
У Концерні «Міські теплові мережі» триває робота щодо впровадження альтернативних джерел енергії. Так, реконструюються котельня по вул.Військобуд, 124 б з улаштуванням котлів на біопаливі (проект проходить комплексну державну експертизу, робіт виконано на 38%) та теплові мережі по вул.Гагаріна, Яценко, Героїв Сталінграду для використання вторинного тепла (проведено державну експертизу проекту, будівельна готовність об'єкта складає 47,3%); розробляється пілотний проект (Дитсадок № 281) – переведення гарячого водопостачання бюджетної сфери на нічну електроенергію (розроблено проектно-кошторисну документацію та придбано матеріали).
В управлінні земельних ресурсів міської ради триває робота з перерахування нової нормативно-грошової оцінки земель. Станом на 01.06.2009 зареєстровано 1,4 тис. додаткових угод до договорів оренди землі на підставі нової нормативно-грошової оцінки землі (що складає 40% від загальної кількості договорів оренди або 98% від договорів великих платників податків).
Управлінням житлового господарства міської ради розроблено нову концепцію реформування житлового господарства м.Запоріжжя та винесено на розгляд депутатських комісій. Її метою є оптимізація організаційної структури управління житловим фондом шляхом злиття комунальних підприємств та створення на їх базі по одному підприємству з обслуговування житлового фонду комунальної власності в районі.
Здійснюється постійний контроль оплати за спожиті житлово-комунальні послуги (на 01.06.2009 рівень оплати складає 97,2%). Для боротьби з боржниками подано до суду 1963 позови про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги на суму 2,1 млн.грн.
Управлінням комунальної власності міської ради з метою зменшення впливу кризових явищ на суб'єктів господарювання підготовлено проект рішення міської ради про надання пільг щодо орендної плати всім фізичним, юридичним особам, які є орендарями комунального майна та надано на розгляд депутатським комісіям міської ради.
Станом на 01.06.2009 борг по орендній платі об'єктів комунальної власності складає 213,9 тис.грн., з них 59,8 тис.грн. поточні боги.
З метою раціонального використання комунальної власності та залучення додаткових надходжень до бюджету міста триває інвентаризація комунального майна, яке не використовується в діяльності підприємств, закладів, з подальшою передачею вільних приміщень в оренду на конкурсній основі. За січень-травень 2009 року надходження від конкурсів склали 65,25 тис.грн.
З метою створення конкурентного середовища згідно з відповідними розпорядженнями міського голови на площі біля цирку з початку року проведено 6 загальноміських «антикризових» ярмарків, на яких продовольчі товари продавалися за цінами на 15-90% нижчими, ніж на ринках міста.
Враховуючи кризові явища на ринку нерухомості та пропозиції, надані управліннями комунальної власності та у справах приватизації міської ради, вирішення питання щодо ліквідації КП «Побутовик» відкладено до стабілізації економічної ситуації в країні.
У зв'язку з значним зменшенням обсягів операцій з державним фондом та з метою найбільш раціонального використання трудових та фінансових ресурсів Державного комунального підприємства «Бюро обміну житлової площі» створюється робоча комісія щодо ліквідації підприємства з подальшою передачею його функцій відділу з обліку і розподілу житлової площі міської ради.
Впродовж 2009 року на комунальних підприємствах м. Запоріжжя вжито низку заходів для мінімізація кризових явищ, а саме:
- з метою економії витрат на оплату праці, зменшено фонд додаткової заробітної плати, скорочено робочий тиждень та у рамках чинного законодавства надано відпустки без збереження заробітної плати. Економія фонду заробітної плати склала 6404,0 тис.грн.;
- зекономлено паливо - енергетичних ресурсів на 6717,7 тис.грн., здійснено заходи щодо енергозбереження, встановлено лічильники та енергозберігаючі прилади;
- проведено роботу щодо погашення кредиторської заборгованості підприємств за спожиті енергоносії (погашена заборгованість за енергоносії КП «Титан») та розроблено графіки погашення (КП «ЕЛУАШ» узгоджено графік з Концерном «Міські теплові мережі» на суму 80,0 тис.грн.);
- для зменшення адміністративних та загальновиробничих витрат встановлено жорсткий контроль за витратами на телефонні розмови, канцелярські товари та не першочергові видатки. Економія склала 963,6 тис.грн.;+
- підприємствами житлово-комунального господарства посилено роботу щодо реструктуризації заборгованості населення за житлово-комунальні послуги та претензійно-позовна робота з боржниками (на КП «ВРЕЖО №2» подано до суду 1438 позовів на суму 4304,87 тис.грн., КП «ВРЕЖО №5 подано до суду 126 позовів на суму 459,04 тис.грн. та КП «ВРЕЖО №3» подано до суду 77 позовів на суму 424,60 тис.грн., т.п.);
- у галузі комунального господарства на КП «ЕЛУАШ» встановлено посилений контроль за ефективним використанням дорожньо - будівельної техніки, розроблено маршрутні карти для забезпечення пересування транспорту по фіксованим маршрутам;
- ЗКП МЕТ «Запоріжелектротранс» здійснено ремонт споруд трамвайного шляху за рахунок демонтажу рейок, шпал та спецчастин, придбаних для повторного укладання в обсязі 190,1 тис.грн. Підприємством збільшено обсяг власних доходів на 13,4 тис.грн. за рахунок зменшення простоїв трамваїв та тролейбусів та на 27,0 тис.грн. за рахунок залучення працівників інших підприємств на роботу кондукторами;
- КП «Запоріжринок» посилено контроль за повнотою стягнення ринкового збору, план перевиконано на 87,1 тис.грн.
Керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та на виконання рішення виконавчого комітету від 27.11.2008 492 «Про антикризові заходи щодо виходу з фінансово-економічної ситуації» виконавчий комітет Запорізької міської ради
ВИРІШИВ:
1. Аналітичну записку «Про хід виконання антикризових заходів щодо виходу із фінансово-економічної ситуації» взяти до відома.
2. Контроль за виконанням даного рішення покласти на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Грищенка В.Ф.

Міський голова

Є.Г.Карташов