Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

23/04/2008

Рішення міської ради від 23.04.2008 № 9 «Про звернення депутатів Запорізької міської ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля»

Місто Запоріжжя - один із найбільших промислових центрів України. Виробнича діяльність підприємств, розташованих на території міста, призводить до забруднення навколишнього природного середовища та негативно впливає на стан здоров'я населення.
Враховуючи складну екологічну ситуацію в місті Запоріжжі та нагальну необхідність виконання природоохоронних заходів щодо її покращення, Запорізька міська рада
ВИРІШИЛА:
1.Прийняти звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля (додається).
2. Контроль за виконанням рішення покласти на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Грищенка В.Ф. та постійну комісію міської ради по екології (Завгородня Л.І.).

Міський голова Є.Г.Карташов

Додаток

Звернення депутатів Запорізької міської ради
до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо
кризової ситуації у сфері охорони довкілля

Ми, депутати Запорізької міської ради, занепокоєні кризовим станом навколишнього природного середовища міста та принципом розподілу до місцевих бюджетів збору за забруднення навколишнього природного середовища та грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства.
Запоріжжя - один з найбільших індустріальних центрів України з потужним промисловим комплексом. На території міста зосереджені підприємства металургійної, машинобудівної, хімічної, переробної галузей промисловості. Виробнича діяльність підприємств призводить до значної кількості викидів у навколишнє середовище, які спричиняють забруднення атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів та негативно впливають на здоров'я населення.
Техногенне навантаження мешканців міста є одним з найвищих в Україні. В 2006 році викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря становили 149,5 тис.тонн.
Дослідження з оцінки ризиків на здоров'я населення від промислового забруднення атмосферного повітря, виконані за участю інституту гігієни та медичної екології ім.О.М.Марзеєва АМНУ, довели кількісний зв'язок між забрудненням атмосферного повітря та додатковими випадками смертей, які можуть реалізуватися при наявному рівні забруднення. Так популяційний канцерогенний ризик від пріоритетних канцерогенів складатиме близько 13002 додаткових випадків онкозахворювань впродовж життя (70 років) на реальне населення міста або 186 додаткових випадків на рік.
При хронічній інгаляційній дії зважених частинок діаметром до 10мкм імовірність додаткових випадків смертей може складати 1602 випадки, що приблизно становитиме 14% від загальної смертності населення міста.
Ризик розвитку неканцерогенних захворювань від наступних речовин  має перевищення допустимої величини для ангідріду сірчистого у 15 разів, діоксиду азоту майже у 9 разів, оксиду вуглецю-у півтора рази.
Дані багаторічних досліджень, які виконуються міською санепідслужбою у всіх районах Запоріжжя, відмічають що не зважаючи на зменшення забруднення атмосферного повітря в цілому, стан атмосферного повітря згідно п.8.16. «Санітарних правил охорони атмосферного повітря населених міст» ДСП-201-97 за рівнем забруднення залишається «неприпустимим».
Здійснення екологічної політики в місті спрямоване не тільки на ліквідацію наслідків, а й на усунення причин порушення екологічної стабільності. Такий підхід створює передумови забезпечення екологічно-безпечних умов проживання населення.
Зважаючи на складну екологічну ситуацію в місті, є нагальна необхідність прийняття першочергових рішень щодо покращення стану довкілля і в першу чергу - атмосферного повітря.
26 лютого 2008 року в м.Запоріжжя відбулися громадські слухання на тему «Стан атмосферного повітря в м.Запоріжжі. Вплив викидів промислових підприємств та автомобільного транспорту». В ході слухань зазначена необхідність поновлення дії еколого-економічного експерименту, який проводився в 1999-2005 роках згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 року № 715 "Про проведення еколого-економічного експерименту в містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя".
Згідно цієї постанови фінансування природоохоронних заходів в місті, здійснювалося за рахунок коштів Державного та обласного фондів охорони навколишнього природного середовища в обсягах, не нижче, ніж фактичні надходження від збору за забруднення навколишнього природного середовища, який справляється з підприємств, розташованих на території Запоріжжя. Саме цей період відзначився найбільш інтенсивним виконанням природоохоронних заходів за рахунок консолідації коштів екофондів всіх рівнів, коштів підприємств та інвесторів.
Еколого-економічний експеримент довів ефективність виконання місцевих програм охорони навколишнього природного середовища та дієвість контролю за використанням бюджетних коштів, спрямованих на охорону довкілля. Припинення дії експерименту позбавило міста, які в нього входили можливості впливати на розподіл коштів обласного та Державного екофондів, залишивши у розпорядженні територіальних громад лише міський екофонд.
Народними депутатами України Сухим Я.М. та Богуслаєвим В.О. підготовлений проект Закону України "Про внесення змін до деяких нормативних актів України (щодо встановлення податкових пільг у сфері екології)", який передбачає стимулювання підприємств гірничо-металургійного комплексу до скорочення обсягів шкідливого впливу:
- використання коштів від збору за забруднення навколишнього природного середовища, що нараховуються та залишаються на підприємствах для виконання прироохоронних заходів;
- зарахування 50 відсотків нарахованого податку на прибуток на окремий спеціальний рахунок в органах Державного казначейства України для виконання місцевих природоохоронних програм;
- спрямування 50 відсотків від суми податку на додану вартість на спеціальний рахунок органу місцевого самоврядування виключно на фінансування природоохоронних програм;
Для виконання природоохоронних заходів на підприємствах, які в технології використовують значні обсяги електричної енергії, важливим є відновлення дії диференційного тарифу на електричну енергію.
З огляду на це, Запорізька міська рада, вважає за доцільне поновити еколого-економічний експеримент та дію диференційного тарифу на електричну енергію, з метою стимулювання підприємств гірничо-металургійного комплексу до зменшення обсягів шкідливого впливу на довкілля підтримати вищезазначений законопроект, підготовлений народними депутатами.
У відповідності до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Згідно статті 47 Закону нормативи відрахувань до фондів становили: Державного -30%, обласного - 50%, міського -20%. Кошти від штрафів 100% надходили до міського фонду.
На теперішній час розподіл коштів до екофондів визначається Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" та здійснюється наступним чином: 10 відсотків - міський екофонд, 25 відсотків - обласний екофонд, 65 відсотків - Державний екофонд.
Як наслідок, обсяги надходжень до екофонду м.Запоріжжя значно скоротилися.
Зважаючи на складну екологічну ситуацію у місті Запоріжжі, та в інших промислово розвинутих містах України, Запорізька міська рада пропонує збільшити відрахування до місцевих бюджетів збору за забруднення навколишнього природного середовища до 90% (70% міський, 20% обласний) і 100% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства.
Крім того, з метою дотримання принципу "забруднювач платить" та унеможливлення ситуації, коли підприємствам-забруднювачам вигідніше заплатити мізерні штрафи, ніж впроваджувати нові технології або здійснювати реконструкцію існуючих споруд, необхідно внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині збільшення суми штрафних санкцій, а також збільшення розрахункового розміру збитків, заподіяних порушенням природоохоронного законодавства шляхом внесення змін до Методик розрахунку розміру відшкодування збитків.
Враховуючи вищевикладене, просимо підтримати наші пропозиції та внести відповідні зміни до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", «Про Державний бюджет на 2008 рік», поновити дію Постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 року № 715 "Про проведення еколого-економічного експерименту в містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя" та диференційного тарифу на електричну енергію, внести зміни в Кодекс України про адміністративні правопорушення.

Звернення прийнято сесією Запорізької міської ради
рішення від 23.04.2008 №9 м.Запоріжжя

Поділитись рішенням
Дізнайтеся також

Усі рішення