Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

29/08/2007

Рішення міської ради від 29.08.2007 № 7 «Про звернення депутатів Запорізької міської ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та промислових підприємств міста щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля»

Складна екологічна ситуація в місті свідчить про те, що місто успадкувало велику кількість екологічних проблем. Високий рівень ресурсовикористання, притаманний для більшості підприємств міста, приводить до утворення та накопичення великих обсягів відходів у сховищах, шламонакопичувачах, забруднення підземних та поверхневих вод, погіршення стану атмосферного повітря, здоров'я населення і усього навколишнього середовища у цілому.
Здійснення природоохоронної політики в місті зорієнтоване не тільки на ліквідацію наслідків, а й на усунення самих причин порушення екологічної стабільності.
Для цього місті розроблена “Програма виходу з екологічної кризи м.Запоріжжя на період 2001–2010 роки”. Головною метою програми є впровадження комплексу взаємоузгоджених заходів, спрямованих на поліпшення стану усіх екосистем міста, відновлення і розширення природного середовища міста і в остаточному підсумку збереження і поліпшення здоров'я населення на період до 2010 року. Виконання природоохоронних заходів у м.Запоріжжя передбачене за рахунок консолідації фондів охорони навколишнього природного середовища всіх рівнів, за рахунок власних коштів промислових підприємств, інвестицій, місцевого бюджету і позабюджетних засобів.
У відповідності до Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Розподіл коштів від збору за забруднення навколишнього природного середовища визначений Законом України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” та здійснюється наступним чином:
10 відсотків – міський екофонд;
25 відсотків – обласний екофонд;
65 відсотків – Державний екофонд.
Законом визначено, що найменший відсоток коштів надходить до екофонду тієї території де безпосередньо здійснюється забруднення навколишнього природного середовища. Як наслідок, обсяги надходжень до екофонду м.Запоріжжя значно скоротилися і в 2006 році становили всього 4 млн.грн. Така обмеженість коштів не дозволяє вирішувати накопичені в місті екологічні проблеми. До того ж, в період 2004-2006 р.р. для виконання міських природоохоронних заходів не використовувалися кошти Державного екофонду.
Таким чином зусилля місцевої влади зводиться нанівець, у зв'язку з тим, що Державна влада не приділяє належної уваги такому техногенно навантаженому регіону, як Запоріжжя. Тоді як вирішення екологічних проблем міста позитивно вплине на стан навколишнього природного середовища України.
З метою виходу з екологічної кризи промислово розвинутих міст України Кабінетом Міністрів прийнята Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 року № 715 «Про проведення еколого-економічного експерименту в містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя». У відповідності з цією Постановою фінансування природоохоронних заходів у містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя здійснювалося за рахунок коштів Державного та обласного фондів охорони навколишнього природного середовища в обсягах, не нижче, ніж фактичні надходження до цього фонду від збору за забруднення навколишнього природного середовища, який справляється з підприємств, розташованих на території зазначених міст.
Припинення дії еколого-економічного експерименту позбавило міста, які входили в експеримент можливості впливати на розподіл коштів обласного та Державного екофондів, залишивши у розпорядженні територіальних громад лише міський екофонд.
Еколого-економічний експеримент довів ефективність виконання місцевих програм охорони навколишнього природного середовища та дієвість контролю за використанням бюджетних коштів, спрямованих на охорону довкілля.
Зважаючи на це виконавчий комітет Запорізької міської ради неодноразово звертався до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, депутатів Верховної Ради України за наданням допомоги у вирішенні проблемних питань та пропозиціями стосовно змін законодавства для вирішення і стабілізації ситуації у сфері охорони довкілля.
Враховуючи вищевикладене, Запорізька міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Прийняти звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля (додаток 1).
2. Прийняти звернення до промислових підприємств міста щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля (додаток 2).
3. Контроль за виконанням рішення покласти на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Грищенка В.Ф. та постійну комісію міської ради по екології (Завгородня Л.І.).

Міський голова Є.Г.Карташов

Додаток 1

Звернення депутатів Запорізької міської ради до Президента України, Верховної Ради України,
Кабінету Міністрів України щодо кризової ситуації у сфері охорони довкілля

Ми, депутати Запорізької міської ради, занепокоєні кризовим станом навколишнього природного середовища міста та фінансуванням заходів щодо покращення екологічної ситуації.
Запоріжжя – один з найбільших промислових центрів України. Наявність в місті потужного промислового потенціалу призводить до великої кількості викидів у навколишнє середовище, що спричиняє забруднення повітряного та водного басейнів, земельних ресурсів; шкідливо впливає на здоров'я населення, флору та фауну; в цілому порушує екосистему регіону.
Стан навколишнього природного середовища входить в число показників, що визначають життєвий рівень міста. На сьогодні техногенне навантаження на одного мешканця м.Запоріжжя на рік складає – 191,3 кг/чол (викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря), 393 кг/чол (відходів), 103 кг/чол (скиду забруднюючих речовин у водні об'єкти).
В місті Запоріжжі з 2006 року при сприянні Міністерства охорони здоров´я та охорони навколишнього природного середовища України за участю інституту гігієни та медичної екології ім.О.М.Марзеєва АМНУ впроваджується пілотний проект з оцінки ризиків на здоров'я населення від забруднення навколишнього середовища. Попередні дослідження довели кількісний зв'язок між забрудненням атмосферного повітря та смертністю населення міста Так популяційний канцерогенний ризик (РС R ) від пріоритетних канцерогенів складає близько 13002 додаткових випадків онкозахворювань впродовж життя (70 років) на популяцію або 186 додаткових випадків на рік.
Зважаючи на складну демографічну ситуацію як в місті так і в Україні в цілому, є нагальна необхідність прийняття першочергових рішень щодо покращення екологічної ситуації.
Здійснення природоохоронної політики в місті направлено не тільки на ліквідацію наслідків, а й на усунення самих причин порушення екологічної стабільності.
З метою виходу з екологічної кризи промислово розвинутих міст України Кабінетом Міністрів прийнята Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 року № 715 “Про проведення еколого-економічного експерименту в містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя”. У відповідності з цією Постановою фінансування природоохоронних заходів у містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя здійснювалося за рахунок коштів Державного та обласного фондів охорони навколишнього природного середовища в обсягах, не нижче, ніж фактичні надходження до цього фонду від збору за забруднення навколишнього природного середовища, який справляється з підприємств, розташованих на території зазначених міст.
Еколого-економічний експеримент довів ефективність виконання місцевих програм охорони навколишнього природного середовища та дієвість контролю за використанням бюджетних коштів, спрямованих на охорону довкілля.
З огляду на це, Запорізька міська рада, вважає за доцільне поновити еколого-економічний експеримент та пропонує з метою стимулювання підприємств гірничо-металургійного комплексу до скорочення обсягів шкідливого впливу удосконалити законодавство в сфері захисту довкілля шляхом:
- зарахування 50 відсотків нарахованого податку на прибуток на окремий спеціальний рахунок в органах Держказначейства для виконання місцевих природоохоронних програм;
- спрямування 50 відсотків від суми податку на додану вартість на спеціальний рахунок органу місцевого самоврядування виключно на фінансування прироохоронних програм.
У відповідності до Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Розподіл коштів від збору за забруднення навколишнього природного середовища визначений Законом України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” здійснюється наступним чином: 10 відсотків – міський екофонд, 25 відсотків – обласний екофонд, 65 відсотків – Державний екофонд.
Як наслідок, обсяги надходжень до екофонду м.Запоріжжя значно скоротилися і в 2006 році становили всього 4 млн.грн.
Зважаючи на складну екологічної ситуації у місті Запоріжжі, та в інших промислово розвинутих містах України, Запорізька міська рада пропонує збільшити відрахування до місцевих бюджетів збору за забруднення навколишнього природного середовища до 90 % (70 % міський, 20 % обласний) та 100 % грошових стягнень за шкоду ,заподіяну порушенням природоохоронного законодавства, врахувавши ці пропозиції.в проекті Державного бюджету на 2008 рік.
Враховуючи вищевикладене, просимо сприяння в ініціюванні внесення змін до закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” та поновити дію Постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 1999 року №715 “Про проведення еколого-економічного експерименту в містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ, Маріуполь і Запоріжжя”.

Звернення прийнято сесією Запорізької міської ради
Рішення №7 від 29.08.2007 року
м.Запоріжжя

Додаток 2

Звернення депутатів Запорізької міської ради до промислових підприємств міста щодо кризової ситуації
у сфері охорони довкілля

Ми, депутати Запорізької міської ради, занепокоєні кризовим станом навколишнього природного середовища міста, особливо незадовільним станом атмосферного повітря.
Виробнича діяльність промислових підприємств призводить до великої кількості викидів у навколишнє середовище, що спричиняє забруднення атмосферного повітря, водних та земельних ресурсів; шкідливо впливає на стан здоров'я населення.
Техногенне навантаження на одного мешканця м.Запоріжжя на рік складає – 191,3 кг/чол (викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря), 393 кг/чол (відходів), 103 кг/чол (скиду забруднюючих речовин у водні об'єкти).
За даними досліджень санепідслужби м.Запоріжжя на території житлової забудови перевищення гранично-допустимих концентрацій (ГДК) становлять: по зваженим речовинам - 50,2%, фенолу – 54,8%, сірковуглецю – 47,8%, сірководню – 45,7%, двуокису азоту – 30,9%, фтористому водню – 23,4%.
В періоди несприятливих метеорологічних умов (НМУ) концентрації шкідливих речовин в повітрі зростають в багато разів. Велика кількість днів на рік з НМУ, яка притаманна м.Запоріжжя, особливо з липня по жовтень місяць, суттєво погіршує умови проживання та викликає незадоволення і обурення мешканців міста.
Якість атмосферного повітря,оцінена згідно”Санітарних правил охорони атмосферного повітря населених міст” ДСП-201-97 за рівнем забруднення залишається ”неприпустимим”, а по ступеню небезпеки – “помірковано небезпечним”
Постійні перевищення ГДК забруднюючих речовин в атмосферному повітрі, воді та продуктах харчування призводять до порушення функцій організму людини, пошкодженню генетичного коду, а в разі значного перевищення - навіть до летального наслідку.
Запоріжжя входить до числа регіонів, де розповсюджені хвороби, пов'язані з новоутвореннями, захворюваннями ендокринної системи, системи кровообігу, органів травлення та дихання. Наслідком забруднення атмоферного повітря є збільшення на 4-5% показника захворюваності органів дихання, особливо серед дитячого населення.
Дані досліджень з оцінки екологічних ризиків, виконані інститутом гігієни та медичної екології ім.О.М.Марзеєва АМНУ, довели кількісний зв'язок між забрудненням атмосферного повітря та смертністю населення міста. Так популяційний канцерогенний ризик від пріоритетних канцерогенів складає близько 13002 додаткових випадків онкозахворювань впродовж життя (70 років) на популяцію або 186 додаткових випадків на рік.
При хронічній інгаляційній дії зважених частинок діаметром до 10мкм імовірність додаткових випадків смертей може складати 1602 випадки, що приблизно становитиме 14% від загальної смертності населення міста.
З метою забезпечення екологічної безпеки для жителів міста, розроблена і затверджена рішенням сесії Запорізької обласної ради "Програма виходу з екологічної кризи м.Запоріжжя на період 2001 – 2010 роки" (далі Програма).
Аналіз стану виконання Програми показав, що з передбачених промисловими підприємствами міста 79 природоохоронних заходів: виконано 35 заходів, не виконано в термін 22 заходів, термін виконання 22 заходів не минув.
Для забезпечення виконання заходів Програми та зважаючи на кризову екологічну ситуацію, Запорізька міська рада підтримує пропозиції промислових підприємств щодо:
- зарахування 50 відсотків нарахованого податку на прибуток на окремий спеціальний рахунок в органах Держказначейства для виконання місцевих природоохоронних програм;
- спрямування 50 відсотків від суми податку на додану вартість на спеціальний рахунок органу місцевого самоврядування виключно- на фінансування прироохоронних програм;
- відновлення дії диференційного тарифу на електричну енергію.
Для покращення екологічної ситуації, Запорізька міська рада наполягає на безумовному виконанні примисловими підприємствами природоохоронних заходів, передбаченими “Програмою виходу з екологічної кризи м.Запоріжжя на період 2001–2010 роки”.
Звертаємо увагу на необхідність в періоди несприятливих метеорологічних умов обов'язково виконувати заходи щодо зниження обсягів виробництва, забезпечувати безперебійну роботу газопилоочисного обладнання, чітко дотримуватися технологічних регламентів виробництва.
Впровадження заходів дозволить зменшити шкідливий вплив промислових викидів на здоров'я населення, покращати умови проживання мешканців та екологічну ситуацію в місті.

Звернення прийнято сесією Запорізької міської ради
Рішення №7 від 29.08.2007 року
м. Запоріжжя

Поділитись рішенням
Дізнайтеся також

Усі рішення