Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

26/01/2006

Рішення виконавчого комітету від 26.01.2006 № 7 «Про удосконалення стилю, форм і методів роботи управління освіти і науки Запорізької міської ради»

Керуючись рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.02.2005 № 47 „Про заходи по удосконаленню стилю, форм і методів роботи виконавчих органів міської ради”, розглянувши інформацію начальника управління освіти і науки Запорізької міської ради Секиринського Д.О., виконавчий комітет Запорізької міської ради
ВИРІШИВ:
1. Інформацію начальника управління освіти і науки Запорізької міської ради Секиринського Д.О. взяти до відома (додається).
2. Управлінню освіти і науки Запорізької міської ради (Секиринський Д.О. ):

2.1. Продовжити роботу щодо створення необхідних умов для забезпечення дітям та учнівській молоді рівного доступу до здобуття якісної освіти.

2.2. Продовжити роботу щодо вирішення проблеми управління якістю освіти як управління за результатами з урахуванням переходу на новий зміст, 12-річний термін навчання та профілізації старшої школи.

2.3. Забезпечити формування та розвиток освітньої мережі відповідно до потреб і запитів населення, соціально-економічних умов, фінансування.

2.4. Організувати подальше впровадження та розвиток профільного навчання учнів старшої школи.

2.5. Розвивати умови неперервності і наступності в діяльності всіх ланок освіти міста, координувати діяльність професійно-технічних закладів міста, вищих навчальних закладів освіти I – IV рівня акредитації.

2.6. Забезпечити подальшу оптимізацію кадрового забезпечення навчальних закладів, оновлення змісту і форми професійної діяльності педагогічних працівників.

2.7. Здійснювати координацію роботи відповідних структурних підрозділів міської ради щодо забезпечення соціального захисту, організації дозвілля, збереження здоров'я учасників навчально-виховного процесу.

3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Кузьміна О.С.

Міський голова Є.Г. Карташов

Інформація про вдосконалення стилю, форм і методів роботи управління освіти і науки Запорізької міської ради

 

Сучасна освіта виступає сьогодні важливим показником розвитку людини, суспільства, держави і її конкурентоспроможності. Тому соціально-економічні стратегії України, курс на світову та європейську інтеграцію вимагають радикальних змін і в системі міської освіти

Зміст діяльності управління освіти і науки, відділів освіти райадміністрацій Запорізької міської ради, навчальних закладів та установ освіти спрямовано на модернізацію української освіти на гуманістичних засадах дитиноцентризму, інноваційності, запровадження демократичних засад, створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти, оновлення змісту і форм дошкільної, шкільної, позашкільної освіти, розбудови освітніх систем, які застосовують індивідуально орієнтовані педагогічні технології, що забезпечують найвищі освітні показники. Три роки поспіль тривав регіональний управлінський інноваційний проект «Освітній моніторинг як механізм адаптивного управління загальною середньою освітою в м. Запоріжжі» (науковий керівник – завідувач кафедри менеджменту освіти Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України, доктор педагогічних наук Єльнікова Г.В.). За підсумками роботи щодо реалізації цього інноваційного управлінського проекту проведена в травні 2004 року Всеукраїнська науково-практична конференція «Адаптивне управління середньою освітою на муніципальному рівні», розроблена Програма розвитку освітньої системи м. Запоріжжя на 2004 – 2010 роки.

Реалізація державної освітньої політики, виконання завдань, визначених Програмою розвитку освітньої системи міста Запоріжжя на 2004-2010 роки, міською програмою „Вчитель” на 2003-2012 роки, Програмою розвитку позашкільних навчальних закладів, підпорядкованих управлінню освіти Запорізької міської ради, на 2002-2008 роки здійснюється за підтримки Запорізької міської ради. До вирішення складних практичних питань галузі залучаються постійні комісії і депутатські групи, депутатський корпус різних рівнів, громадськість. У забезпеченні якості освіти суттєву роль відіграє матеріальна та фінансова підтримка розвитку муніципальної освіти. Підтримано ініціативу управління освіти і науки міської ради про внесення до бюджетних асигнувань освітянської галузі у 2005 році: 2 млн. 466 тис. грн. – на першочергові аварійно-відновлювальні роботи та реконструкцію закладів освіти (проти 1 млн. 730 тис. грн. 2004 року), 150 тис. грн. – на літнє оздоровлення школярів (проти 119,529 тис. грн. 2004 року), 495,7 тис. грн. – на безкоштовні гарячі обіди для пільгових категорій дітей (із розрахунку 2 грн. 24 коп.) (проти 265,9 тис. грн. 2004 року). З єдиного цільового фонду Запорізької міської ради у 2005 році виділено:

- 970,880 тис. грн. для завершення комп'ютеризації загальноосвітніх навчальних закладів;

- 24,310 тис. грн. для здійснення перевезення дітей навчально-виховного комплексу «Основа», хворих на цукровий діабет, до місця навчання;

- 1230,0 тис. грн. для організації безкоштовного харчування учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів;

- 1558, 649 тис. грн. для проведення реконструкції ЗОШ № 17,52, 59.

Освітня галузь м. Запоріжжя за підсумками 2005 року має певні позитивні зрушення. Завдяки збільшенню бюджетного фінансування зміцнюється матеріальна база навчальних закладів, зростає заробітна плата освітян, спостерігається істотне підвищення середнього її рівня серед працівників системи дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти. Так, у січні 2005 року середня зарплата працівників системи освіти складала 502 грн., а педпрацівників – 641 грн. За підсумками 9 місяців ці показники зросли відповідно до 575 грн. для працівників і 793 грн. для педагогічних працівників. З 01.09.2005 року введена в дію єдина тарифна сітка. Після перерахунків нових ставок заробітної плати і посадових окладів середня заробітна плата педпрацівників складає 793 грн.

Слід відзначити, що у 2005 році загальний обсяг бюджетних призначень міста в галузі «Освіта» складав 163,23295 млн. грн., що на 38,3 % вище від показника 2004 року (118,0273 млн. грн.).

Більшість показників, що характеризують розвиток освітньої галузі міста, мають позитивну динаміку в частині формування різнорівневої мережі загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних навчальних закладів для задоволення освітніх потреб населення, системних підходів до роботи зі здібними та обдарованими дітьми, учнівською молоддю, впровадження інноваційних управлінських та освітніх технологій, створення єдиного простору дослідно-експериментальної роботи, організації безперервності і наступності освіти, соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.

Міська політика у сфері освіти спрямована на створення умов для реалізації права громадян на якісну освіту, забезпечення розвитку освіти, збереження та розвиток мережі навчальних закладів.

Доступність до якісної освіти передбачає наявність розгалуженої мережі навчальних закладів. Потенціал міської системи освіти складають:

- 95 комунальних дошкільних навчальних закладів (723 групи, 15484 вихованців);

- 18 дошкільних навчальних закладів колективної та державної форм власності (114 груп, 2449 вихованців);

- 22 дошкільних відділень, які входять до структури навчально-виховних комплексів «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальних заклад» (130 груп, 2925 вихованців);

- 121 загальноосвітній навчальний заклад (72183 учнів);

- 4 вечірні школи ( контингент близько 2 тис. учнів);

- 21 позашкільний навчальний заклад (19376 учнів).

Поряд із традиційними загальноосвітніми середніми школами чільне місце посідають заклади для навчання обдарованих, талановитих та здібних дітей, а саме:

- 8 ліцеїв, 4512 школярів;

- 2 колегіуми, 1929 учнів;

- 16 гімназій, 11859 учнів;

- 31 навчально-вихований комплекс, 15094 школярів.

Цей показник складає 21,5 % від загальної кількості освітніх закладів, 25,35 % школярів.

Середня міська наповнюваність класів у поточному навчальному році складає 27,3 проти 27,56 у минулому.

Водночас демографічний виклик освіті спричинив суттєве зменшення учнівських контингентів у 2005/2006 навчальному році на 4871, відповідно (152 класи), що спричинило реорганізаційні заходи щодо мережі загальноосвітніх навчальних закладів, а саме:

- реорганізовано загальноосвітні школи № 16 (Хортицький район) і № 74 (Орджонікідзевський район) та вилучено з переліку навчальних закладів міста з 01.09.2005;

- реорганізовано загальноосвітню школу І–ІІІ ступенів № 53 у загальноосвітню школу І–ІІ ступенів з 01.09.2005.

Управлінням освіти і науки Запорізької міської ради вживаються заходи щодо збереження мережі груп продовженого дня, як ефективної форми позакласного навчання та організації змістовного дозвілля школярів. Показник охоплення учнів групами продовженого дня складає 10,57 %. У поточному навчальному році функціонує 253 групи (7631 дітей).

Найголовніша ознака часу у шкільній освіті міста виявляється в тому, що загальноосвітня школа стає національною, тобто школою держави Україна. Свідченням того є зростання контингенту дітей, які навчаються українською мовою.

У 38 (31,4 %) загальноосвітніх школах повністю державною мовою навчаються 19476 школярів (26,98 %); у 40 (33 %) двомовних – 14380 школярів (19,9 %). Усього державною мовою навчаються 33856 учнів (46,9 %). Щорічно зростає цей показник серед першокласників. У 2005-2006 навчальному році 3330 дітей (59,85 %)розпочали навчання державною мовою.

Створені умови вивчення рідної мови на різних засадах (як мови навчання або як предмета вивчення), а також історії, літератури, культури, традицій свого народу (недільні школи – болгарська, польська, єврейська).

Задовольняються потреби нацменшин, зокрема 43 школи (35,5 %) – російськомовні. Всього рідною мовою навчаються 37903 школяра (52,5 %) російськомовних сімей.

За сприяння управління освіти і науки Запорізької міської ради районними відділами освіти проводиться робота щодо збереження і організації допрофесійної підготовки школярів. До переліку профілів введені нові напрямки, актуальні для сьогодення. У місті функціонує 1 МНВК з контингентом 2313 школярів.

У поточному навчальному році у перших класах загальноосвітніх шкіл міста питома вага дітей 6-річного віку складає 47 %, вищий за міський цей показник у Комунарському (54,86 %), Жовтневому (52,4 %), Ленінському (49,67 %) районах.

Аналіз статистичних даних станом на 30.09.05 свідчить, що у порівнянні з минулим навчальним роком стабільною залишається кількість підлітків шкільного віку, які охоплені навчанням:

2003-2004 навчальний рік – 96,8 %;

2004-2005 навчальний рік – 97,3 %;

2005-2006 навчальний рік – 97 %.

У поточному навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах всіх ступенів навчаються 85,9 % неповнолітніх від загальної кількості дітей і підлітків шкільного віку (у 2004 році – 87,9 %). Найбільші показники у Комунарському – 97,7 %, Жовтневому – 91,5 %, Ленінському – 88 % районах міста.

Управлінням освіти і науки здійснюється послідовна робота щодо запровадження Державного стандарту початкової освіти. Завдяки системній роботі керівників загальноосвітніх закладів, відділів освіти районних адміністрацій, управління освіти і науки міської ради 74,4 % (проти 71,6%) дітей шестирічного віку охоплено навчанням і складало 54,7 % від загальної кількості першокласників міста.

Позитивна динаміка якісних показників роботи педагогічних та наукових працівників з інтелектуально здібними, обдарованими і талановитими учнями.

За результатами участі школярів міста в ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад 2005 року з 18 дисциплін найкращих результатів досягли команди: Комунарського (І місце), Жовтневого (ІІ місце), Орджонікідзевського (ІІІ місце) районів. Перші місця з базових дисциплін посіли команди: Комунарського (українська, російська та німецька мови, економіка, біологія, історія рідного краю), Хортицького (трудове навчання, креслення, англійська мова), Орджонікідзевського (інформатика та обчислювальна техніка, математика, правознавство, французька мова), Жовтневого (фізика, географія та іспанська мова), Ленінського (Веб-дизайн) районів, шкіл, підпорядкованих міськУОіН (хімія, історія). За результатами проведення ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України у 2005 році найкращих результатів досягли команди шкіл Жовтневого району (ІІ місце), міськУОіН (ІІІ місце), Комунарського ( IV місце), Ленінського ( V місце) районів.

За результатами IV (державного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад 2004-2005 навчального року переможцями стали 46 учнів запорізьких шкіл.

Міністерством освіти і науки України у 2005 році за результатами ІІІ-ого етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України відзначено високий рівень підготовки учнів з науково-технічного, хіміко-біологічного напрямів (переможцями стали 17 учнів міста).

Здійснено вручення премій міського голови 20 обдарованим дітям, які найбільш відзначились в 2004-2005 навчальному році в творчих, інтелектуальних конкурсах, та їх наставникам. Високий рейтинг участі школярів та педагогів міста в різноманітних міжнародних конкурсах, проектах та програмах. Так, наприклад, у Європейському конкурсі французької мови брали участь 31 учень. У Міжнародній програмі «Партнери в освіті» взяли участь 14 педпрацівників, а у Міжнародній програмі «ТЕА» - 17 вчителів англійської мови. У третьому турі програми міжнародного культурного обміну «Акт на підтримку свободи – програма обміну майбутніх лідерів» брали участь 110 учнів загальноосвітніх шкіл.

Управлінням освіти і науки міської ради, відділами освіти райадміністрацій, керівниками навчально-виховних закладів реалізуються нові державні підходи до організації освіти у старшій школі.

У 2005-2006 навчальному році в 97 загальноосвітніх навчальних закладах міста (77 %) забезпечено профільне навчання. Охоплено 10491 учнів (405 класів). Профільне навчання здійснюється за 6 основними напрямами, 26 профілями. За суспільно-гуманітарним напрямом навчалося 28 % учнів, філологічним – 16,6 %, природничо-математичним – 25,2 %, технологічним – 24 %, художньо-естетичним – 0,8 %, спортивним – 5,4 %.

Функціонує 683 класів поглибленого вивчення предметів (19202 учнів). Кількість навчальних закладів, де базові дисципліни вивчаються поглиблено збільшилась з 59 до 68.

Розподіл закладів, в яких базові дисципліни викладаються за програмами поглибленого вивчення, такий:

Жовтневий район – 8;

Заводський – 6;

Комунарський – 17;

Ленінський – 11;

Орджонікідзевський – 8;

Шевченківський – 8;

Хортицький – 4;

Заклади міськУОіН – 6.

Однак проблемним залишається надання освітніх послуг за програмами поглибленого вивчення предметів: географії (лише в 2-х закладах), хімії (в 4-х закладах), фізики, інформатики (в 6-ти закладах).

Суспільним дошкільним навчанням та вихованням в місті охоплено 20858 дітей дошкільного віку (на 333 більше проти минулого року), що становить 52 % від загальної кількості дитячого населення від народження до 7 років. Показник охоплення дошкільною освітою дітей 5-річного віку станом на 01.01.2006 складає 84 % проти 79 % минулого року.

Освітній процес в 16 ДНЗ міста здійснюється за пріоритетними напрямками роботи: художньо-естетичним, інтелектуальним, розвиваючого навчання, гуманітарним, екологічним (Жовтневий район – 4, Комунарський – 3, Ленінський – 3, Орджонікідзевський – 2, Хортицький – 4). Заклади колективної та державної форм власності працюють в 12-годинному режимі. Другий рік результативно працюють створені Центри розвитку дитини «Лазурний» і «Надія», які мають статус експериментальний з проблеми: «Нові форми реалізації дошкільної освіти в умовах діяльності центрів розвитку дитини».

Як і за останні роки, в 2005 році відзначалася динаміка процесу переходу до навчання дітей українською мовою. В 665 україномовних групах виховується 14803 дитини – 71 % від загальної кількості дітей в ДНЗ ( в 2004 р. в 653 групах – 14 348 дітей – 70 %).

Для задоволення запитів національних меншин забезпечено функціонування єврейського дошкільного навчального закладу.

За режимом перебування дітей в ДНЗ 51 % функціонуючих груп працюють протягом 12 годин, 42 % - 10,5 годин, 4 % - від 2 до 6 годин, 2 % - 24 години. Існуюча мережа закладів задовольняє потреби населення у тривалості перебування дітей в ДНЗ (за результатами опитувань).

Аналіз фактичної наповнюваності груп в 2005 році свідчить, що цей середній показник для дітей до 3-х років склав 20, а для дітей від 3-х до 7 – 25 (проти нормативних вимог 15 і 20). Разом з тим, необхідно зазначити, що середній показник фактичної відвідуваності ДНЗ склав у 2005 році 66 %. В окремих мікрорайонах міста існують проблеми щодо забезпечення дітей місцями в ДНЗ (Бородинський, Південний мікрорайони, Зелений Яр). З цього приводу розроблено заходи щодо оптимізації мережі ДНЗ на період 2006-2008 років, які передбачають створення навчально-виховних комплексів, структурними частинами яких будуть дошкільні відділення (5 НВК), здійснення реконструкції й відкриття в загальноосвітніх навчальних закладах дошкільних груп (2 ЗНЗ); відновлення статусу закритих раніше ДНЗ (№№ 154, 285, 144).

З метою створення умов для максимального охоплення дітей дошкільною освітою третій рік в місті працюють групи короткотривалого перебування (2-4 години). Відзначається динамізм у процесі створення зазначених груп. На 01.01.06 їх функціонує 37 (344 дитини). З метою створення умов щодо підготовки дітей до школи, забезпечення їх соціальної адаптації, надання допомоги у здійсненні корекції в ДНЗ міста створено консультаційні пункти: з корекції вад – 19, з підготовки до школи – 17. До того ж 339 дітей з загальної кількості дітей, які не охоплені дошкільною освітою, мають змогу відвідувати консультативні пункти, курси при загальноосвітніх навчальних закладах.

Внаслідок послідовної роботи управління освіти і науки міської ради збережено різнопрофільну мережу позашкільних навчальних закладів художньо-естетичного, науково-технічного, фізкультурно-спортивного, військово-патріотичного напрямку, що дає можливість розвивати творчі здібності та охопити додатковою освітою 20393 дітей та підлітків (26,5 % від загальної кількості, на 3,1 % більше проти минулого року). Позашкільна освіта здобувається учнями у 21 позашкільному навчальному закладі та 48 філіях (клубах за місцем проживання). Враховуючи запити населення, організується робота гуртків, секцій, творчих об'єднань безпосередньо у дошкільних та загальноосвітніх закладах, на базі спортивних установ та стадіонів, відповідно до укладених угод.

Поліпшується матеріально-технічна база позашкільних навчальних закладів. Завдяки проведеній акції „Комп'ютерний клас – кожній школі” 2 заклади забезпечені сучасними комп'ютерними класами.

У закладах та їх філіях навчаються 95 дітей-сиріт, 327 – з девіантною поведінкою, 326 – з багатодітних родин.

За підсумками роботи з естетичного виховання дітей та підлітків 15 колективів мають звання „Зразковий”, 2 – „Народний художній колектив”. Спортивними школами за 2005 рік підготовлено 1290 вихованців, що мають масові розряди; першорозрядників – 76; кандидатів у майстри спорту України – 29; майстрів спорту України – 1. Відповідно до міської Програми розвитку позашкільної освіти започатковано проведення міських заходів: „Діти проти наркотиків”, „День Землі”, літературно-музичний конкурс „Квітневі дзвони”, фестиваль фольклорних колективів, конкурс ігрових програм „Світ дитячих захоплень”.

Водночас малоефективною залишається робота позашкільних закладів з організації дослідницької роботи, науково-технічної творчості учнів: клуби раціоналізаторів, винахідників, обчислювальної техніки, конструкторські бюро, клуби генетиків-селекціонерів, біохіміків, клуби дизайнерів, юних менеджерів, економістів тощо.

Мережа вищих і професійно-технічних навчальних закладів складає: 18 – ІІІ-IV рівня акредитації, 16 – професійно-технічних закладів, де навчаються більше 45 тисяч студентів. Вищими навчальними закладами проводиться робота щодо поетапного впровадження зовнішнього оцінювання навчальних досягнень студентів, удосконалення механізму розподілу випускників за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю, оптимізації структури і обсягів підготовки кадрів з урахуванням економічних показників розвитку регіону. Педагогічні колективи вищих навчальних закладів міста активно працюють над переглядом переліку напрямів і спеціальностей для підготовки фахівців з вищою освітою. Основним завданням на цьому етапі управління освіти і науки Запорізької міської ради вважає залучення до цієї роботи безпосередньо підприємств регіону. Спільна робота підприємств і навчальних закладів сьогодні детально аналізується для поліпшення якості підготовки фахівців з вищою освітою в умовах існуючого ринку праці. Здійснюється підготовка та розробка регіональної програми підготовки кваліфікованих робітників на базі професійно-технічних навчальних закладів на 2005-2010 роки.

Реалізація цієї програми дозволить:

•  забезпечити підприємства та організації міста робітниками високої кваліфікації згідно з потребами ринку праці;

•  підвищити якість підготовки учнів системи профтехосвіти за рахунок оптимізації та реорганізації цієї системи, впровадження нових технологій у навчальних процес, створення нових навчально-практичних центрів;

•  розширити перелік освітніх послуг системи професійно-технічних закладів.

Таким чином, наявна мережа навчальних закладів міста в основному задовольняє потреби громадян у здобутті дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти. Відповідно до потреб населення з урахуванням економічної та демографічної ситуації продовжується процес реорганізації мережі навчальних закладів міста. Посилюється інтеграція всіх ланок освіти.

Завершено комп'ютеризацію загальноосвітніх навчальних закладів міста. 97 шкіл безкоштовно підключено до мережі Інтернету.

Для ефективного використання комп'ютерної техніки в освітньому процесі забезпечено систематичну курсову перепідготовку вчителів інформатики в ЗОІППО, навчання керівних кадрів освіти міста на базі Інтернет-салону „Галактика”.

З метою реалізації міжнародних зв'язків у рамках програми „Інтел Ò Навчання для майбутнього” було організовано чотири семінари-практикуми з питань використання новітніх інформаційних технологій з проектної методики, до роботи яких було залучено 44 вчителя-предметника м. Запоріжжя. За результатами семінару всі вчителі одержали сертифікати міжнародного зразка. Освітні заклади, що підпорядковані міськУОіН, взяли активну участь в апробації електронних програмних засобів.

Серед пріоритетних напрямів діяльності управління освіти і науки значне місце посідає соціальний захист учасників навчально-виховного процесу. Якісних змін зазнає комплексна система педагогічної, медичної, соціальної реабілітації дітей з особливими потребами у процесі здобуття ними дошкільної та загальної середньої освіти.

На виконання Указу Президента України від 21.05.99 № 545/99 „Про Комплексну програму „Цукровий діабет”, рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 27.03.03 № 86 „Про хід виконання рішення виконавчого комітету міської ради від 27.12.01 № 468 „Про затвердження міської програми реабілітації дітей з особливими потребами” створено умови для здобуття освіти дітьми із захворюванням на цукровий діабет на базі ЗНВК „Основа” з відділенням для реабілітації дітей, хворих на цукровий діабет.

Для дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, тривалого піклування та реабілітації забезпечено функціонування ДНЗ/груп компенсуючого типу. Отримують корекційну допомогу в 180 спеціальних групах 1798 дітей, у 56 санаторних групах 1118 дітей. Перший рік почала функціонувати в Хортицькому районі санаторна група для дітей з серцево-судинними захворюваннями (ДНЗ № 269).

Харчування учнів забезпечується на базі 108 шкільних їдалень та 12 буфетів. Всіма видами харчування охоплено 47949 учнів (66,4 %), гарячим харчуванням – 14770 учнів (30,8 %). Всі учні 1-4 класів одержують безкоштовні шкільні сніданки.

Про стан фізичного здоров'я учнівської молоді загальноосвітніх навчальних закладів міста можуть певною мірою свідчити показники, представлені в динаміці з 2001 по 2005 рік, а саме:

•  зростає відсоток хворих дітей – з 51,88 % до 53,9%;

•  стабільно високим залишається відсоток дітей із захворюваннями очей – 12,35 %, у тому числі зниження зору складає – 76,6 %;

•  захворювання опорно-рухового апарату у дітей складають 15,93 % (проти 2001 - 23 %, у тому числі сколіози 1 ступеню – 26,2 %, порушення постави – 34,2 %);

•  захворювання ЛОР-органів складають 8,79 % (проти 2001 – 10,46 %);

•  ендокринні захворювання складають 3,28 % (проти 2001 - 3,99 %), у тому числі ожиріння – 39,15 %;

•  стабільно високими залишаються показники захворювання у школярів серцево-судинної та центральної нервової систем.

Подібна тенденція відстежується і у розподілі учнів, які відносяться до спеціальних медичних груп:

•  І група – зменшення з 56,1 % до 49,1 %;

•  ІІ група – зростання з 36,9 % до 41,6 %;

•  ІІІ група – зростання з 6,1 % до 9,3 %.

Отже, аналіз статистичних даних щодо стану здоров'я школярів міста викликає серйозне занепокоєння. Вивчення стану фізичного виховання в навчальних закладах свідчить, що останнім часом різко знизилась фізична підготовленість їх випускників. Сприяє цьому недостатній обсяг рухової активності, збільшення розумового навантаження, а також порушення режиму харчування тощо.

Управління освіти і науки міської ради вважає одним із пріоритетних завдань продовження роботи щодо навчання школярів, виховання відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих як до найвищих індивідуальних і суспільних цінностей шляхом здійснення розвитку валеологічної освіти, повноцінного медичного обслуговування, оптимізації режиму навчально-виховного процесу, створення сприятливого життєвого простору.

Результатами кропіткої системної роботи суттєвого обсягу профілактичних заходів, здійснюваних закладами і установами системи освіти міста з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу є:

•  відсутність впродовж чотирьох останніх років травматизму у дітей із смертельними наслідками під час навчально-виховного процесу;

•  стабільне зменшення впродовж 3-х останніх років смертельного травмування дітей у побуті:

2003 – 14

2004 – 13

2005 – 11;

- зменшення показника травмування дітей та учнівської молоді під час навчально-виховного процесу на 28,6 %.

Беручи участь в освітньо-виховних профілактичних заходах Всеукраїнського, обласного рівнів дитячі колективи навчальних закладів міста вибороли такі призові місця: І місце в обласному етапі змагань фестивалю ДЮП (ліцей „Перспектива”), І місце в обласному етапі змагань огляду загонів ЮІР (ЗОШ № 88) і І місце на Всеукраїнських змаганнях загонів ЮІР (ЗОШ № 88).

Протягом 2005 року було виявлено і поставлено на первинний облік 445 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. З них 133 особи влаштовані до будинку дитини „Сонечко”, 71 – до шкіл-інтернатів, 192 – у сім'ї громадян під опіку, 73 – всиновлені. Всього станом на 01.01.06 в сім'ях опікунів проживає 1073 дітей.

Одним із найважливіших напрямків діяльності управління освіти і науки є систематична, цілеспрямована робота щодо реалізації кадрової політики в галузі освіти. Теза: «Якість освіти – це, насамперед, якість педагогічної діяльності» - стала стрижнем у визначені кадрової політики.

На посадах керівників та спеціалістів відділів освіти районних адміністрацій міської ради працюють 47 державних службовців, з них зі стажем служби до 3-х років – 12 (26 %), понад 42 % - досвідчені фахівці, стаж роботи яких становить понад 15 років.

У навчальних закладах працює 5716 педагогічних працівників. Вищу освіту мають 87,8 % працівників шкіл. У 2004-2005 навчальному році атестовано 1695 педагогічних працівників (19,57 %), з них – 1246 (73,5 %) працівників шкіл, 377 (22,2 %) ДНЗ, 69 (4,7 %) позашкільних навчальних закладів, 12 (1 %) методистів РМК та НМЦ. Педагогічне звання „вчитель-методист” встановлено 81 (підтверджено 118), „старший вчитель” – встановлено 125 (підтверджено 144), „вихователь-методист” – встановлено 16 (підтверджено 9). Переможцями обласного конкурсу „Учитель року – 2005” стали: Антонік Є.Є. (вчитель історії НВК № 30), Куликовський М.Б. (вчитель фізики ЗНЗ № 97), Логвиній О.Б. (вчитель музики ЗНЗ № 65), Нікішина Т.В. (вчитель української мови та літератури колегіуму № 96).

Науково-методична проблема міста „Раціональне поєднання інформаційної та експертно-прогностичної діяльності в усіх ланках управління організацією профільного навчання в освітніх закладах м. Запоріжжя” вирішується через навчально-методичне забезпечення педагогічного процесу в загальноосвітніх та позашкільних закладах освіти міста в умовах переходу на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання, забезпечення ефективності управління та результативності методичної роботи, координацію діяльності методичних служб різних рівнів: міського, районного, шкільного, забезпечення експертної оцінки якості та результативності освітнього процесу.

Оновлення діючих систем управління за змістом іде через впровадження нових проблемних тем, які, по-перше, скоординовані з міською проблемою „Раціональне поєднання інформаційної та експертно-прогностичної діяльності в усіх ланках управління організацією профільного навчання в освітніх закладах м. Запоріжжя”, по-друге, обрані з урахуванням завдань і напрямків розвитку районних освітніх систем. До змісту методичної роботи крім традиційних напрямків з теорії і методики викладання окремих предметів, що в минулому було домінуючим, включаються питання психології особистості, менеджменту, інноватики. Методичні служби ведуть роботу по комп'ютерному навчанню педагогічних кадрів всіх категорій.

Одним із засобів розв'язання проблеми підвищення якості сучасної освіти та управління процесом її відстеження є впровадження моніторингу в освітню систему як складової регіональної програми розвитку освіти м. Запоріжжя.

Моніторинг якості управлінської діяльності по забезпеченню базової освіти в умовах впровадження профільного навчання в старшій школі, проведений НМЦ в усіх семи районах міста та ШПМП, дав змогу комплексно проаналізувати стан кадрового, матеріально-технічного, методичного та управлінського забезпечення допрофільної підготовки та типові ситуації щодо створення умов для профільного навчання.

В умовах реалізації Концепції профільного навчання в старшій школі виникла потреба у проведенні педагогічного моніторингу якості базової освіти та допрофільної підготовки учнів як елементу системи інформаційного забезпечення управлінських та педагогічних рішень, що дає можливість неперервно відстежувати стан освітньої системи та прогнозувати її розвиток. У світлі цих завдань сектором програмно-методичного забезпечення функціонування освітніх закладів була розроблена Програма проведення педагогічної діагностики якості базової освіти та забезпечення допрофільної підготовки.

У минулому навчальному році педагогічною діагностикою було охоплено 84 освітні заклади м. Запоріжжя. За результатами педагогічної діагностики початкової та базової освіти у кожному районі відбулися ділові зустрічі з інспекторсько-методичним складом та керівниками освітніх закладів з метою розробки рекомендацій щодо корекції навчально-виховного процесу.

Одночасно з проведенням педагогічного моніторингу здійснювалось методичне супроводження процесу забезпечення наступно-перспективних зв'язків у змісті освіти між основною і старшою школою. Питання зміщення пріоритетів на фундаментальність та універсальність базової освіти були розглянуті на практико-орієнтованих семінарах „Форми реалізації допрофільної підготовки на уроках географії в умовах впровадження профільного навчання”, що відбувся на базі ОЗ № 3 Жовтневого району, „Використання інноваційних технологій як один із засобів реалізації профільної освіти” на базі МБЛ „Перспектива” та відкрите засідання РМО вчителів математики Шевченківського району „Базовий рівень вивчення математики – основа впровадження профільного вивчення предмету”.

В рамках педагогічного моніторингу якості базової освіти сектором експертної оцінки якості та результативності освітнього процесу було проведено дослідження, метою якого є вивчення готовності вчителів шкіл до здійснення освітнього процесу в профільних класах та готовності учнів 9-х класів до навчання в профільних класах, їх свідомого самовизначення. В рамках моніторингу проведено анкетування 1933 учнів та 323 педагогів загальноосвітніх закладів всіх районів міста та ШПМП. Результати моніторингових досліджень були оброблені за допомогою відповідної комп'ютерної програми та узагальнені по районах та місту.

З метою створення єдиного інформаційного простору навчальних закладів міста м етодистами сектору розроблені комп'ютерні програми автоматизації статистичної звітності на рівні районного відділу освіти та на рівні навчального закладу, створено та розміщено в мережі Інтернет сайт НМЦ міськУОН, який регулярно оновлюється, створено портал освітніх закладів м. Запоріжжя. Проведено конкурс-огляд сайтів навчальних закладів міста. В конкурсі було презентовано сайти 31 середнього загальноосвітнього закладу, з них 25 були розміщені в мережі Інтернет, сайти 14 загальноосвітніх навчальних закладів було визнано кращими.

Оновлення змісту методичної роботи вимагає зміни підходів у виборі форм роботи, і тому у поточному навчальному році зміщено акцент на проведення інструктивно-методичних нарад і ділових зустрічей з методистами РМК, керівниками РМО та керівниками освітніх закладів. Проте не залишаються поза увагою й інші форми методичних навчань, що спрямовані на удосконалення методичних засад та організаційних механізмів викладання програмного матеріалу в умовах переходу на 12-річний термін навчання та профілізацію старшої школи.

З метою впровадження наукових здобутків та інноваційних технологій у педагогічну практику до проведення методичних навчань на рівні міста залучаються викладачі вищих навчальних закладів, автори підручників, редактори педагогічних видань. На виконання Угоди про творчу співпрацю управління освіти і науки Запорізької міської ради та Гуманітарного університету „ЗІДМУ” розпочато роботу постійнодіючого лекторію для вчителів економіки із запрошенням Вішнякова В.М., заступника завідуючого кафедрою міжнародної економіки. Для вчителів французької мови було організовано засідання круглого столу з проблеми „Шляхи практичної реалізації концепції комунікативного методу навчання”, під час якого вони мали нагоду поспілкуватися з Клименко Ю.М., автором підручника „Французька мова. 8 клас”, головним редактором газети „ Francais ”. Для вчителів німецької мови було проведено зустріч з редактором газети „ Deutsch ” з проблем викладання німецької мови у контексті трансформації іншомовної освіти. У ході зустрічей було розглянуто педагогічні наробки вчителів та кращі з них направлено до редакцій для публікації. . Як результат, починаючи з 2005 року, на шпальтах періодичних видань „Шкільного світу” регулярно висвітлюється досвід вчителів іноземної мови м. Запоріжжя.

У рамках творчої співпраці з науково-методичним центром середньої освіти МОіН України продовжено роботу постійнодіючого семінара-практикума „Організація роботи зі здібними та обдарованими учнями в класах математичного профілю” з участю Апостолової Г.В., доцента відділу роботи з обдарованою молоддю. Різноманітні підходи до методичного супроводу роботи з обдарованими учнями було висвітлено на теоретико-практичному семінарі „Розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання та під час позакласних заходів”, що відбувся на базі ОЗ № 108 Хортицького району. До того ж розпочато роботу динамічної групи вчителів математики „Експертиза поетапного втілення експериментальної частини підручника „Геометрія. 7 клас” (автор Апостолова Г.В.), що має на меті оптимізацію апробації даного підручника та подальше його впровадження. До апробації підручника було залучено 200 учнів шести освітніх закладів м. Запоріжжя.

З метою виявлення учнів здібних до вивчення економіки спільно з факультетом економіки ГУ "ЗІДМУ" було організовано й проведено міську учнівську олімпіаду з економіки, в якій взяли участь 72 учні. Результати олімпіади – 13 учнів визначено переможцями та нагороджено грамотами управління освіти і науки Запорізької міської ради , 3 учні отримали гранти на навчання на пільгових умовах в ГУ "ЗІДМУ".

Управління розвитком виховної системи міста здійснюється у відповідності до вимог чинного законодавства, з врахуванням специфіки та змісту її організації у кожному районі через конкретизацію мети виховання, розширення провідних видів діяльності, введення новацій в вихований процес та корекцію. Проблема комплексного підходу до виховного процесу, який вимагає врахування вікових та індивідуальних особливостей дитини, вирішується через роботу творчої групи методистів та заступників директорів з виховної роботи «Теоретичні та методичні основи впровадження технології саморозвитку особистості учня в виховну систему школи».

Відпрацювання означеної проблеми проходить через пілотну апробацію технології саморозвитку особистості учня (за технологією Г.К. Селевко) та відпрацювання управлінсько-організаційних умов її реалізації. Для висвітлення цієї проблеми налагоджено співробітництва з кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри теорії і методики виховання ЗОІППО Лісіной Л.О.

У червні 2005 року колегією управління освіти і науки міської ради розглянуто питання „Про стан виконавської дисципліни в управлінні освіти і науки міської ради, відділах освіти районних адміністрацій щодо забезпечення виконання розпорядчих та нормативних документів. Реалізація міської програми „Вчитель” на 2003-2012 роки”, прийнято рішення, яке перебуває на постійному контролі управління.

З метою підвищення виконавської дисципліни щодо реалізації нормативних і розпорядчих документів:

- внесено зміни до структури річного плану роботи управління освіти і науки: введено розділ «Аналітично-інформаційна діяльність» з місячним структуруванням звітно-інформаційних, аналітичних, контрольних документів всіх структурних підрозділів;

- до структури місячного плану роботи управління введено розділ «документи, що перебувають на контролі» з метою упереджу вальної роботи щодо порушення термінів їх надходження від райво та закладів прямого міського підпорядкування;

- передбачено проведення повторних перевірок відділів освіти районних адміністрацій міської ради щодо усунення недоліків, виявлених у ході їх комплексних перевірок та атестації навчально-виховних закладів, безпосередньо підпорядкованих управлінню;

- результати комплексних перевірок відділів освіти районних адміністрацій виносяться до розгляду колегією управління, направляються до міської ради; районних адміністрацій;

- результати атестації закладів, безпосередньо підпорядкованих управлінню, оприлюднюються на нарадах керівників;

- при плануванні тематики нарад завідуючих відділами освіти райадміністрацій, керівників закладів прямого міського підпорядкування враховується внесення аналітичних питань щодо стану виконання нормативних та розпорядчих документів тощо.

До перспективних завдань означеного напрямку управлінської діяльності належить подальше вдосконалення системи контролю за якісним і своєчасним виконанням документів вищих органів і власних рішень в умовах підвищеного рівня інформування вищих органів, підвищення особистої відповідальності і кожного працівника.