Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

22/12/2005

Рішення виконавчого комітету від 22.12.2005 № 458 «Про Концепцію Програми енергозбереження в міському господарстві м. Запоріжжя на 2006-2010 роки»

З метою забезпечення переведення економіки міського господарства на енергозберігаючий шлях розвитку, суттєвого скорочення витрат та видатків міського бюджету на енергозабезпечення міського господарства і населення та на виконання розпорядження міського голови від 21.03.2005 №263р “Про розробку міської програми з енергозбереження” виконавчий комітет Запорізької міської ради
ВИРІШИВ:
1. Прийняти за основу Концепцію Програми енергозбереження в міському господарстві м. Запоріжжя на 2006-2010 роки (додається).
2. Направити Концепцію Програми енергозбереження в міському господарстві м. Запоріжжя на 2006-2010 роки на остаточне доопрацювання відповідальному виконавцю Концерну “Міські теплові мережі” з подальшим представленням на розгляд та затвердження міською радою (Лайтерман І.А.)
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Грищенка В.Ф. та заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Гальцова В.Є.

Міський голова Є.Г. Карташов

КОНЦЕПЦІЯ
ПРОГРАМИ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В МІСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ м. ЗАПОРІЖЖЯ
НА 2006-2010 РОКИ

 
Вступ
Дана Концепція „Програми енергозбереження в міському господарстві м. Запоріжжя на 2006-2010 рр.” розроблена в порядку початкового опрацювання розпорядження № 263р від 21.03.2005 р. Запорізького міського голови „Про розробку міської програми енергозбереження”, а також виконання ряду підготовчих заходів щодо підсилення робіт в міському господарстві з енерго- та ресурсозбереження, енергоефективності, раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів (ПЕР) і т.і.
На необхідність значного розширення, підсилення і прискорення робіт з енерго- та ресурсозбереження як на місцевому, так і регіональному і на загальнодержавному рівнях, вже давно вказують численні негативні факти, явища і тенденції, а також „гострі” виклики останнього часу, які пов'язані з кризовим станом вітчизняного паливно-енергетичного комплексу і в цілому всієї нашої економіки, з дефіцитом багатьох видів ПЕР, безперервним зростанням цін на енергоносії і т.і.
Особливе занепокоєння викликає зараз можливість обвального (в 3-4 рази!) підвищення в найближчі місяці – рік ціни на природний газ, який імпортується Україною, досягнення її величини світового рівня і вище, тобто межі в 160-230 дол. США за 1000 куб.м., що дуже негативно вплине на стан вітчизняної економіки. Слід відмітити те, що за всі ці роки незалежності нашої країни вітчизняне енергозбереження, на превеликий жаль, так і не вийшло на гідний рівень розвитку і не стало дійовим інструментом економічної політики України. З різних причин також не набуло належного рівня енерго- та ресурсозбереження і на місцевому рівні.
Потреба підготовки якісно нової міської програми енергозбереження і насамперед її концепції (в подальшому відповідно Програми та Концепції) викликана багатьма об'єктивними причинами. Головна з них та, що нині діюча міська програма енергозбереження не відповідає вимогам сьогодення, які ставляться до багатьох її параметрів і характеристик. Вона була підготовлена і затверджена сесією міської ради ще на початку 1997 року, - до появи Комплексної державної програми енергозбереження, структура якої в подальшому стала служити в якійсь мірі зразком, неофіційним „стандартом” і орієнтиром для підготовки і менш масштабних галузевих та регіональних програм енергозбереження, в тому числі і для сімки найбільш великих міст України – міст-регіонів.
Експертами з енергозбереження неодноразово відзначались загальні недоліки методологічного, структурного і змістовного характеру багатьох міських програм енергозбереження, їх не комплектність та фрагментарність, недостатня глибина економічної проробки питань та інш. В цьому плані не позбавлена подібних недоліків і існуюча міська комплексна програма енергозбереження 1997 року, дія якої формально розрахована до 2010 року. Багаторічна практика супроводу ходу виконання цієї програми показала необхідність суттєвого перегляду її концепції і структури побудови, уточнення низки принципових положень, коректування та оновлення застарілих даних, включення нових матеріалів, особливо тих, що відносяться к питанням енергозбереження в житлово-комунальній сфері, більш тісної ув'язки місцевих гостроактуальних питань і проблем екологоенергетичного характеру з міськими, регіональними, загальнодержавними планами, програмами, окремими завданнями і т.і.
Наведена нижче (стисло) Концепція Програми викладає ведучий задум і основні підходи щодо створення нової міської програми енергозбереження. Сама Програма повинна стати відповідним планом дій та своєрідним дороговказом для міської ради і її виконавчого комітету в напрямку переводу економіки всього муніципального господарства м. Запоріжжя на енергозберігаючий шлях розвитку.

1.Обсяги енергоспоживання і потенціал енергозбереження міського господарства

Середньорічні обсяги споживання ПЕР (по базі 2002-2005 рр.) міським господарством та населенням м. Запоріжжя наведено у таблиці*.

Таблиця. – Середньорічні обсяги споживання паливно-енергетичних ресурсів основними секторами міського господарства м. Запоріжжя

Найменування сектору міського господарства і видів ПЕР Середньорічні обсяги споживання ПЕР
у натуральних показниках
Середньорічні обсяги споживання ПЕР
у вартісних показниках

1. Бюджетні заклади
соціально-культурної сфери і державного управління:
- природний газ
- теплова енергія
- електроенергія
- питна вода
- тверде паливо
- рідне пічне паливо
- паливно-мастильні матеріали
Всього:

   
2. Міські комунальні підприємства:
- природний газ
- теплова енергія
- електроенергія
- питна вода
- тверде паливо
- рідне пічне паливо
- паливно-мастильні матеріали Всього:
   
3. Населення:
- природний газ
- теплова енергія
- електроенергія
- питна вода
- тверде паливо
Всього:
   
РАЗОМ:    

 

Інші важливі дані та відомості*.
А.Частка вартості енергоресурсів в тарифі:

_______________

* інформація до таблиці і підпунктів А-Е знаходиться в стадії підготовки, уточнення та перевірки і тому в проекті Концепції не наведена. Остаточно вона буде надана в кінцевому варіанті Концепції, який буде висунуто до розгляду та затвердженню на одної з сесій міської ради на початку 2006 року

_______________

- на теплопостачання
- на водопостачання і водовідведення
- на житлово-комунальні послуги для населення.
Б. Діючі тарифи на енергоносії для комунальних підприємств (станом на 1.01.06):
- на електроенергію
- на природний газ для комунально-побутових цілей
- на природний газ для виробничих цілей
- на водопостачання
- на водовідведення
- на дизпаливо
- на світлі нафтопродукти (бензин А95)
В. Забезпеченість закладів міської бюджетної сфери (станом на 1.07.05) приладами обліку:
- холодної води
- теплової енергії
Г. Забезпеченість житлового фонду міста, який знаходиться у підпорядкуванні міської ради, домовими приладами обліку (станом на 1.07.05):
- холодної води
- теплової енергії (на ГВП та теплопостачання)
Д. Забезпеченість населення міста поквартирними приладами обліку (станом на 1.07.05):
- холодної води
- гарячої води
Е. Заборгованість населення міста за всі види комунальних послуг:
- станом на 1.01.04
- станом на 1.01.05
- станом на 1.01.06
По приблизним оцінкам фахівців загальний потенціал енергозбереження міського господарства м. Запоріжжя знаходиться на рівні 47-52% від річного споживання ПЕР; його технічна частина (виражена у грошовому вимірі) на теперішній час складає щонайменше 30...40 млн. грн.

 2. Головні цілі і задачі Програми

Головна мета і супідрядні з нею всі основні задачі та завдання Програми пов'язані з забезпеченням переведення економіки міського господарства на енергозберігаючий шлях розвитку, суттєвим скороченням витрат і втрат міського бюджету на енергозабезпечення муніципального господарства та населення, вивільненням за рахунок цього значних обсягів коштів для їх подальшого залучення на покращення стану міського господарства, його модернізацію і розвиток, підвищення надійності, стійкості та якості енергопостачання і функціонування систем життєзабезпечення міста, покращення соціально-побутових умов мешканців, розширення міських соціальних програм, підвищення зарплатні працівникам бюджетної сфери і т.і.

Позитивний ефект повинен бути отриманий за рахунок виконання різнобічних комплексних організаційно-технічних заходів з раціонального використання енергоносіїв та їх економії, підвищення ефективності функціонування різноманітного енергоспоживаючого та енергогенеруючого обладнання, більш широкого залучення в енергобаланс міста вторинних енергоресурсів промислових підприємств, поновлювальних джерел енергії, місцевих (альтернативних, нетрадиційних) видів палив, використання технологій самоенергозабезпечення і т.п.
Головним результатом виконання Програми має стати скорочення споживання міським (муніципальним) господарством м. Запоріжжя паливно-енергетичних ресурсів не менш ніж на 20% від рівня енергоспоживання 2005 року.

3. Основні концептуальні положення Програми

Основними концептуальними положеннями „Програми енергозбереження в міському господарстві м. Запоріжжя на 2006-2010 роки” є:
•  комплексність і збалансованість Програми, її ув'язка зі всіма гостроактуальними проблемами міста. Охоплення енергозберігаючими заходами всіх основних секторів і головних комунальних підприємств муніципального господарства; урахування існуючої специфіки м. Запоріжжя, як великого індустріального та культурного центру нашої країни;
•  побудова Документу Програми як стратегічного плану дій міської влади на 2006-2010 роки з використанням системи гнучких індикаторів і показників щодо оцінки результатів виконання Програми (згідно з трьома можливими сценаріями поточного виконання Програми і можливими темпами соціально-економічного розвитку міста);
•  ієрархічність структури Програми, що охоплює чотири рівні планування і виконання енергозберігаючих заходів і завдань: „ОДИНИЧНІ ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧІ ПРОЕКТИ І ОКРЕМІ ЗАХОДИ” – „ВУЗЬКОЦІЛЬОВІ ЗАГАЛЬНОМІСЬКІ ПРОГРАМИ/ПІДПРОГРАМИ” – „ПРОГРАМИ ОСНОВНИХ КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ” – „ПРОГРАМИ ЕНЕРГОРЕСУРСОЗБЕРЕ-ЖЕННЯ ОСНОВНИХ СЕКТОРІВ МІСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА” (див. рис. 1);
•  поширення нової державної політики енергозбереження на місцевий (міський) рівень; розвиток і вдосконалення (на основі можливостей місцевого самоврядування) законодавчо-правової бази енергозбереження на рівні міста, як основи для забезпечення переходу економіки міського господарства на енергозберігаючий шлях розвитку;
•  забезпечення на міському рівні розвитку економічних механізмів енергозбереження, створення умов в матеріальній зацікавленості споживачів та місцевих енергопостачальників в результатах енергозбереження і підвищення енергоефективності;
•  широке впровадження новітніх енергозберігаючих технологій, устаткування та матеріалів в усіх секторах міського господарства, заміна застарілого обладнання та відсталих технологій і т.і.;
•  підвищення рівня самоенергозабезпечення міського господарства, залучення в енергобаланс міста вторинних енергоресурсів промпідприємств, альтернативних та поновлювальних джерел енергії;
•  пріоритетність тих напрямів енергозбереження і енергоефективності, які дозволять з найменшими витратами і в коротший термін забезпечити економію ПЕР в міському господарстві, особливо природного газу;
•  широке використання приладів обліку та регулювання енергоспоживання; застосування ефективних заходів щодо стимулювання своєчасних розрахунків населення і комунальних підприємств за спожиті енергоносії та воду;
•  забезпечення умов до виявлення в першу чергу внутрішніх джерел фінансування енергозберігаючих заходів (в тому числі створення міського інвестиційного фонду з енергозбереження), а також залучення вітчизняних і іноземних інвестицій та новітніх енергозберігаючих технологій;
•  створення ефективної системи організаційного керування на міському рівні роботами з енергозбереження та енергоефективності і підвищення кваліфікації працівників міського господарства по цим питанням;
• пропаганда політики енергозбереження серед населення міста, формування енергозберігаючого світогляду і культури.
Програма в цілому базується на використанні таких основополагаючих принципів:

  • системності;
  • інформаційності;
  • сталого розвитку;
  • взаємопов'язанності (всіх організаційних, технічних, економічних і соціальних заходів в ланцюзі „Економіка-Енергетика-Енергозбереження-Екологія”);
  • економічної доцільності;
  • реальності планових показників.