Логотип

Запорізька міська рада

Запорізька область, Запорізький район

20.01.2025 13:35

У Запоріжжі стартував освітній проєкт для покращення читацької грамотності учнів

b025dfc3-a1c3-4afb-84db-c334f70438c4.jpg

У Запоріжжі розпочався міський проєкт «Читай, розумій, дій!», покликаний підтримати вчителів-словесників у підвищенні читацької грамотності учнів. Захід організовано Центром професійного розвитку за підтримки департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.

За даними дослідження PISA 2022, 59% 15-річних українських учнів демонструють базовий рівень читацької грамотності, а успішність з читання порівняно з 2018 роком погіршилась на 38 балів. Це свідчить не про те, що діти перестали читати, а про недостатній рівень усвідомленого читання. У дітей знижені вміння аналізувати тексти, інтерпретувати інформацію, працювати з таблицями та інфографікою. Такі результати схвилювали і батьків, і освітян. Тому, аби підвищити рівень читацької грамотності учнів та сформувати у них стійкі навички усвідомленого читання, було започатковано міський проєкт «Читай, розумій, дій!» для практичної підтримки вчителів-словесників.

- Вчитель - це покликання, і я впевнена, що в кожного вчителя є учні, які надихнулись відкрити для себе казковий світ читання. Вірю, що цей проєкт дасть нашим вчителям можливість і натхнення зарядити на читання ще більшу кількість дітей. Адже, якщо ми не будемо дбати про майбутнє покоління, ми втратимо цю державу. І саме в освітній галузі маємо робити все можливе, щоб не втратити це майбутнє, яке читає, розуміє, і, безумовно, діє, - наголосила секретар міської ради Регіна Харченко.   

Основою проєкту стали три ключові принципи: «Від стратегії до натхнення», «Від вчителя до учня» та «Від читацького простору до особистості».

Перший принцип передбачає, що вчитель має володіти сучасними техніками розвитку читацької грамотності, враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів, аби заохочувати їх читати із задоволенням та усвідомленням. Другий акцентує на важливості особистого прикладу педагога. Учитель, який любить читати, здатен запалити любов до книги у своїх учнів. Третій принцип наголошує на важливості створенні читацьких просторів як спільнот, що не лише сприяють читанню, а й формують цінності, сенси життя та особистість школяра.

До проєкту долучились понад 60 учителів української мови і літератури, а також зарубіжної літератури закладів загальної середньої освіти Запоріжжя. У рамках програми будуть проведені навчальні тренінги та вебінари за участі провідних експертів: Олесі Слижук, наукового співробітника Інституту педагогіки НАПН України, Ольги Ніколенко, доктора філологічних наук, професора Полтавського національного педагогічного університету, та Людмили Таболіної, учительки-амбасадорки Global Teacher Prize.

Проєкт реалізується на виконання національної Стратегії розвитку читання «Читання як життєва стратегія» на період до 2032 року та Програми забезпечення функціонування української мови у Запоріжжі на 2024–2030 роки. Він має стати важливим кроком у розв'язанні освітніх питань, надихнути вчителів на нові підходи та сприяти популяризації читання серед молоді.